Viva La Bam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Viva La Bam
PenciptaBam Margera
Troy Miller
Dibintangi oleh
Bam Margera
Phil Margera
April Margera
Don Vito
Ryan Dunn
Raab Himself
Brandon DiCamillo
Rake Yohn
Lagu pembukaan"The King of Rock 'n Roll" oleh Daniel Lioneye
Negara asalUnited States
BahasaEnglish
Bilangan musim5
Bilangan episod40
Penerbitan
Penerbit eksekutifBam Margera
Troy Miller
Tracey Baird
PenerbitTodd Chambers
Tim Glomb
Pete DeLasho
PenyuntingJohn M. Valerio
Roger Hinze
Rick Kent
Sean McGinty
LokasiWest Chester, Pennsylvania, U.S.
SinematografiJoe Frantz
Tempoh siaran19–21 minit
Syarikat penerbitan
Penyiaran
Saluran asalMTV
Siaran asal26 Oktober 2003 (2003-10-26) – 22 Mac 2006 (2006-03-22)
Kronologi
MengikutiJackass
Diikuti olehBam's Unholy Union
Pautan luar
Laman sesawang


Viva La Bam merupakan siri televisyen realiti Amerika Syarikat yang dibintangi oleh Bam Margera dan rakan-rakannya serta keluarganya. Rancangan itu adalah spin-off daripada MTV 's Jackass, di mana Margera dan kebanyakan pelakon utama telah muncul. Setiap episod mempunyai tema, misi atau cabaran tertentu yang dicapai dengan melakukan gurauan, papan selaju dan mendapatkan bantuan rakan, saudara mara dan/atau pakar. Walaupun sebahagiannya diubah suai, persembahan itu disokong oleh tahap perancangan dan organisasi yang lebih tinggi.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Produksi[sunting | sunting sumber]

Pelakon termasuklah Bam Margera, Ryan Dunn, Brandon DiCamillo, Raab sendiri, dan Rake Yohn . Selain itu, rancangan ini turut dibintangi oleh ibu bapa Bam, Phil dan April serta bapa saudaranya Don Vito. Tim Glomb dan Brandon Novak kemudiannya menyertai pelakon utama. Rancangan ini kebanyakannya difilemkan di dalam dan sekitar West Chester, Pennsylvania dan turut melawat Las Vegas, Atlantic City, New Orleans, Los Angeles, Minneapolis, Mexico, Brazil dan Finland . Bam dan rakan-rakannya juga telah ke Miami pada tahun 2006 untuk "Viva La Spring Break", episod dua bahagian yang jarang dilihat sejak siaran asalnya. Episod " Iceland ", yang asalnya dirakam untuk musim kedua, dikenali sebagai "Episod Hilang" siri ini, dan boleh didapati di Viva La Bands : album kompilasi dua cakera yang menampilkan beberapa kumpulan daripada siri ini.

Rancangan ini memulakan tayangannya pada 26 Oktober 2003, dan berakhir pada 14 Ogos 2005, di rangkaian MTV di Amerika Syarikat. Ia kemudiannya dilesenkan di seluruh dunia. Tony Hawk membintangi episod pengenalan dan ' Mardi Gras '. Setiap satu daripada lima musim terdiri daripada lapan episod bersiaran setengah jam untuk setiap episod, yang terdiri daripada 40 episod secara keseluruhan. Pada Disember 2005, Bam Margera menangani khabar angin musim keenam di Last Call with Carson Daly . Komennya ialah bahawa tidak akan ada musim keenam, tetapi akan ada acara istimewa MTV sekali-sekala dengan beliau dan Johnny Knoxville sedang merancang perkara untuk kemungkinan aksi Jackass .

Muzik pilihan dan tetamu[sunting | sunting sumber]

Persembahan itu turut menampilkan muzik daripada beberapa band kegemaran Margera, seperti HIM, CKY, The Bloodhound Gang, Cradle of Filth, Clutch, Turbonegro, Dimmu Borgir, Carnal Forge, Slayer, Gwar, Children of Bodom, The Bled, The 69 Eyes, dan Free Bir . Ramai rakan Margera turut muncul dalam rancangan itu, termasuk Johnny Knoxville, The Dudesons, dan rakan-rakan papan selaju Tony Hawk dan Bob Burnquist . Pelakon Sean Penn dan anaknya Hopper membuat kemunculan dalam episod "Fort Knoxville", dan pemuzik rock Billy Idol muncul dalam episod hari jadi "istimewa" "Kejutan Beruk".

Rujukan[sunting | sunting sumber]